A közösségimédia-elemzéssel foglalkozó BuzzLogic nemrég reprezentatív mintán több mint 2000 online fogyasztó bevonásával készített kutatást arról, hogyan hatnak a blogok a vásárlási döntésekre.
Amellett, hogy a blogok népszerűsége ugrásszerűen megnőtt – az emberek 2004-hez képest négyszer annyi blogot olvasnak havonta – a befolyásuk is rendkívüli mértékben erősödött. Olyannyira, hogy ma már a blogbejegyzésekben elhelyezett hivatkozások megelőzik a keresőeredményeket, ha új tartalom felfedezéséről van szó.
A linkek azonban nem pusztán a böngészést szolgálják. A kutatás talán legtanulságosabb része konkrétan a vásárlási döntésekre vonatkozik. A bejegyzésekben szereplő hivatkozásokat a megkérdezettek közel 40%-a egyenértékűnek tartja egy megbízható ismerőse ajánlásával! A válaszadók fele hasznos forrásnak tartja a blogokat vásárlási döntések meghozatalakor. Közülük is 52% - tehát az összes megkérdezett felhasználó több mint negyede – szerint a döntést közvetlenül megelőző kritikus szakaszban befolyásolta blogokról származó tartalom.
Talán természetes, hogy a vásárolni készülők leginkább a technológiai kütyük terén tájékozódnak blogokon, de más kategóriákban sem elhanyagolható a felhasználók által írt tartalom: a média és szórakozás területén 15%, a játék és sport témájában 14%, az utazásban 12%, míg az egészségügyi döntéseket illetően 10% azok aránya, akik előszeretettel szerzik be blogokról a szükséges információkat.
A kutatás megerősítette, amit ismét csak természetesnek gondolhatunk: a rendszeres online felhasználók nagy része (a gyakori blogolvasók 71%-a) egynél több blogot olvas “együltében”. A bejegyzések, a hivatkozások, a kommentek mind egy tág értelemben vett párbeszéd részei. Így a blogok olvasása minőségi változást jelent az információszerzésben – a fogyasztó közösségi élményként éli meg vásárlási döntése meghozatalát.
Ha viszont ez így van, akkor a vállalatoknak mindent meg kellene tenniük annak érdekében, hogy ebben a közegben természetesen tudjanak mozogni. Ez ugyanis előfeltétele annak, hogy az online párbeszéd közösségi élményében ne otromba betolakodóként, hanem partnerként jelenjenek meg. Olyan partnerként, aki nem akarja feltétlenül lenyomni a termékét mindenki torkán, hanem valódi párbeszédre ajánlkozik azok felé, akik érdeklődnek iránta.