1936. augusztus 29-én a Panama-csatornai USA haditengerészeti bázison megszületett John McCain. Ugyanabban az évben egy George Gallup nevű fickó reprezentatív mintán végzett közvéleménykutatása a várakozásokkal ellentétben a republikánus Alf Landon helyett Franklin Delano Rooseveltet hozta ki az amerikai elnökválasztás győztesének. George Gallupnak igaza lett. Innentől számítjuk azt, hogy a közvéleménykutatásoknak hitele van. Azóta minden valamirevaló cég vagy intézmény, ha a fogyasztók vagy éppen választók - tehát az emberek - véleményét akarja megtudni, közvéleménykutatást, piackutatást alkalmaz. Gallup 1936-ban forradalmi technikát vezetett be. De ez már történelem. Azóta John McCain felnőtt, ma ő a republikánus párti elnökjelölt a demokrata Barack Obamával szemben.
Ami az elnökjelölti kampányokat illeti, ma is korszakváltásnak lehetünk tanúi. Obama kampányfinanszírozásának tetemes összegét egyéni adományozóktól kapta, akik közül a többség átlagosan mindössze 90-100 dollárt adott az elnökjelölti kampánygépbe. Ez a small donorok hajnala, az alacsony összeggel adományozók forradalma. A sikernek egyetlen oka van: közösségi hálózat.
Obama online kampánya nem félt párbeszédet kezdeményezni, nyitni a felhasználók által előállított tartalom, a kampányt aktívan alakító szavazók felé. Felismerte a lehetőséget: a szavazók rendkívül szívesen beszélgetnek politikáról, szívesen elküldik a maguk által létrehozott anyagot - például saját YouTube-videójukat - másoknak, és szívesen teszik le a voksukat egy olyan elnökjelölt mellett, aki rájuk bízza a tartalom generálását. Aki nem pusztán rájuk, hanem velük fókuszál. Aki nem csak beszél hozzájuk, de hajlandó beszélgetni velük.
Az Obama-kampány legfontosabb tanulsága, hogy az advocacynek helye van nem csupán a fogyasztói marketing, de a politikai kommunikáció területén is. Ahogy Gallup sikere bizonyította a közvéleménykutatások módszerének alkalmasságát, az idei elnökválasztás az advocacy hatékonyságának - és egyben mérhetőségének - nagypályás bizonyítéka lehet.
*Frissítés*
Most találtam erre a remek videóra, ilyen egy igazi advocate: