Sokszor van szó arról, hogy miért fontos a vállalatoknak figyelniük arra, ki szereti azt, amit csinálnak, és ki utálja szívből. De néha a másik - a fogyasztói - oldalnak is fel kell hívni a figyelmét arra, hogy már nem kell passzivitásban maradnia.
Seth Godin írja: "Ebben a világban, ahol a fogyasztónak ekkora hatalma van, kétfajta felelősséged van: ha nem tetszik, amit egy szervezet képvisel, aktívan tégy azért, hogy ez a hír terjedjen és kénytelenek legyenek megváltozni; ha eltűnésük esetén hiányolnál egy terméket, szolgáltatást, könyvet, weboldalt, vagy szakembert, akkor lépj fel, beszélj erről és így szerezz új üzletet nekik."
Aki esetleg elbizonytalanodik abban, hogy mekkora ereje van az egyénnek a közösségi médiának köszönhetően, érdemes átböngésznie a Homár fogyasztói sikertörténeteit. Csak pár példa. A világnak szüksége van az advocate-ek és a badvocate-ek ténykedésére egyaránt, hogy az igazán jó szolgáltatást nyújtó vállalatok fennmaradjanak, a nemtörődöm cégek viszont minél gyorsabban eltűnjenek a színről.
És hogy kik ezek az aktivista fogyasztók? Hát például lehetsz te, a barátaid és az ismerőseid. Ha tehát legközelebb megvárat a pincér az étteremben - vagy ha veszi a fáradságot és megkérdezi, miért hagytad ott az étel felét... Ha a CBA-ban a pénztáros a biztonsági őrrel beszélget, míg hatan állnak a sorban - vagy ha új pénztárt nyitnak, hogy gyorsabban haladjon a sor... Ha nem veszik vissza a ruhát a boltban, mert kidobtad a blokkot - vagy ha szó nélkül kicserélik, sőt, a pénzt is visszaadják, ha nem találsz megfelelő csereárut... akkor ne tartsd magadban a gondolataidat. Meséld el másoknak, dicsérd vagy éppen szidd az éttermet, a közértet, a butikot, a benzinkutat, a számítástechnikai céget, a telefongyártót, a szolgáltatót, az önkormányzatot, a cipőmárkát, a fényképezőgépet, az építési vállalkozót, a kőművest, a gépészt, az autószerelőt, a biztosítót és így tovább. Használd ki a hangodat felerősítő közeget: az internetet.
Van egy jó hírünk: egyre kevesebb vállalat engedheti meg magának, hogy legyintsen rád.